• Likwidacja szkód OC/AC
  • Rozliczenia bezgotówkowe
  • 509 649 333 ul. Chełmońskiego 260, Kraków
  • 502 485 082 ul. Balicka 117, Kraków

Likwidacja
szkody OC/AC

Drobne wgniecenia w karoserii mogą mieć różne przyczyny. Bywają wynikiem stłuczek, opadów gradu, a czasem też na przykład uderzenia drzwiami innego pojazdu na parkingu. Zawsze sprawiają kłopoty, ale od pewnego czasu możemy sobie z nimi radzić w sposób ekologiczny, bez użycia lakieru.

Czym jest PDR?

Takim sposobem jest tak zwana metoda PDR. To skrót od angielskiego „Paintless Dent Repair”, czyli naprawa wgnieceń bez lakierowania. PDR to przyjazna środowisku metoda usuwania z karoserii samochodu niewielkich wgnieceń za pomocą różnych technik, ale jej cechą charakterystyczną jest właśnie fakt, że po usunięciu odkształceń nie ma konieczności malowania. Możemy ją jednak zastosować w pełni tylko wówczas, gdy uszkodzony nie został lakier. Jeśli karoseria została zarysowana, to nawet przy zastosowaniu odpowiednich technik PDR lakierowanie będzie konieczne.

Istnieją dwie podstawowe techniki wykonywania naprawy PDR – przez wyciąganie oraz wypychanie.

PDR – wyciąganie

Naprawę typu PDR przez wyciąganie przeprowadzamy przy pomocy aplikowanego pistoletem specjalnego kleju, którym w miejscu wgniecenia przyklejamy specjalne zaczepy, a następnie odpowiednio przystosowanym uchwytem przyciskamy je, by „złapały” karoserię. Potem delikatnie ciągniemy przyklejony zaczepowy mostek, który z kolei stopniowo „wyciąga” wgniecenie w taki sposób, by karoseria wróciła do swojej naturalnej pozycji. Musimy to robić delikatnie, by nie powiększyć uszkodzenia. Jednak jeśli przeprowadzimy cały proces prawidłowo, to po wcześniejszych drobnych odkształceniach nie powinno być śladu. Po zakończeniu procesu pamiętajmy o tym, by oczyścić karoserię z ewentualnych pozostałości po kleju. Wyciąganie stosujemy zazwyczaj w przypadku drobnych uszkodzeń dachu pojazdu.

PDR – wypychanie

Naprawę przez wypychanie stosuje się z kolei do tych elementów, do których można dotrzeć od wewnętrznej strony pojazdu. Najczęściej w taki sposób naprawiamy maskę, drzwi czy błotniki. Do naprawy przez wypychanie potrzebne są tzw. wypychacze blacharskie. To specjalne narzędzia, które wprowadzamy do odpowiedniego otworu technologicznego i wykonujemy wypychanie wgniecenia od środka. Jednocześnie w trakcie tej pracy specjalna lampa z odbłyśnikiem oświetla wypychane miejsce, co pozwala na bieżąco oceniać stopień nierówności blachy. Jeśli nadal jest ona nierówna, to światło nie będzie układało się równolegle.

PDR bez śladów

Plusem techniki PDR jest to, że jeśli zostanie wykonana prawidłowo, to nie powinna zostawić na karoserii absolutnie żadnych śladów naprawy. Nie używamy tu żadnych lakierów, ale też – co istotne – nie dokonujemy szlifowania karoserii, które zwykle nie ma najlepszego wpływu na blachę. W dłuższej perspektywie jest to więc znacznie korzystniejsza metoda naprawy niż tradycyjna, również z finansowego punktu widzenia. Jeśli tylko możemy ją zastosować, to warto to zrobić. Samochód powinien po niej wyglądać jak nowy i służyć nam jeszcze długo.