• Likwidacja szkód OC/AC
  • Rozliczenia bezgotówkowe
  • 509 649 333 ul. Chełmońskiego 260, Kraków
  • 502 485 082 ul. Balicka 117, Kraków

Likwidacja
szkody OC/AC

Powrót do listy wpisów

 

Samochód z nową powłoką lakierniczą przykuwa uwagę i doskonale się prezentuje. Niestety, warstwa jest stosunkowo cienka i bardzo łatwo ją uszkodzić. Czasem wystarczy drobne niedopatrzenie, by zauważyć pierwsze defekty na strukturze karoserii. Czynników chemicznych i mechanicznych powodujących takie uszkodzenia jest wiele, dziś sprawdzimy, które są najpopularniejsze.

Zwróć uwagę czym myjesz samochód

Mało kto z nas zdaje sobie sprawę, że czyszczenie pojazdu może przyczynić się do powstawania ubytków lakierniczych. Faktycznie jednak nieodpowiednio dobrana technika oraz niskiej jakości detergenty mogą niekorzystnie wpłynąć na strukturę powierzchni.

Podczas mycia samochodu należy zwracać uwagę na twardość gąbek. Zbyt szorstkie powierzchnie mogą powodować mikrouszkodzenia, które osłabią zewnętrzną część lakieru. Do wycierania samochodu najlepiej użyć miękkich ściereczek z mikrofibry, które doskonale wchłaniają wilgoć.

Przed doborem detergentów zwróć uwagę na ich skład. Gorszej jakości produkty mogą zawierać szkodliwe substancje, które pozostawione na powierzchni wchodzą z nią w interakcję. Nieodpowiedni płyn do spryskiwaczy czy olej hydrauliczny może wywołać powstawanie matowych plam na powierzchni lakieru. Dlatego tak istotne jest używanie dobrej jakości preparatów czyszczących i dokładne spłukiwanie ich po myciu.

Czynniki atmosferyczne również mają ogromny wpływ

Głównym wrogiem lakieru są zmiany temperatur. W trakcie zimowego sezonu powłoka ulega skurczeniu, a podczas upałów nadmiernie się rozszerza. W ten sposób powstają odkształcenia miejscowe, które osłabiają strukturę powłoki. Nie da się w stu procentach przeciwdziałać temu zjawisku, można jednak pilnować, by powierzchnia karoserii nie przegrzewała się nadmiernie w lecie. Zimą najlepiej trzymać samochód w garażu, gdzie temperatura będzie wyższa.

Inne czynniki atmosferyczne również negatywnie wpływają na strukturę lakieru. Padający deszcz, śnieg lub grad mogą przyczynić się do powstania mikropęknięć i osłabienia struktury lakieru. Szkodliwy jest też silny wiatr, który porywa z ziemi drobiny kurzu oraz piasku i obija nimi karoserię samochodu.

Co jeszcze może wpływać na strukturę lakieru?

Zagrożeniem dla pojazdu może być także woda. Dokładniej twarda woda, zwierająca dużą ilość rozpuszczonych soli. Jej użycie może skutkować utworzeniem się trudnych do usunięcia osadów. Dlatego chcąc umyć samochód powinniśmy użyć niskozmineralizowanej wody i przecierać lakier ręcznikiem po każdym myciu.

Ptasie odchody oraz martwe owady wbrew pozorom również są szkodliwe dla karoserii. W tych pozostałościach często znajdują się agresywne związki, które niemal natychmiast reagują z powierzchnią, tworząc wżery. Dlatego nie warto bagatelizować zabrudzeń, zwłaszcza że po dłuższym czasie ich usunięcie będzie jeszcze trudniejsze.

Przeczytaj także: 

Jak usunąć rysy z lakieru?