• Likwidacja szkód OC/AC
  • Rozliczenia bezgotówkowe
  • 509 649 333 ul. Chełmońskiego 260, Kraków
  • 502 485 082 ul. Balicka 117, Kraków

Likwidacja
szkody OC/AC

Posiadając samochód ubezpieczamy go coraz częściej polisą AC i gdy przydarzy nam się wypadek zaczynamy zwykle popadać w panikę, choć jesteśmy ubezpieczeni. Dlaczego? Bo choć wiemy co to jest AC, absolutnie nie znamy kolejności działań prowadzących do skorzystania ze swojej polisy AC. Warto zawsze mieć wpisany w telefonie numer do Centrali Alarmowej Ubezpieczyciela i numer polisy. Zawsze możemy zadzwonić i poprosić o pomoc.

Zgłoszenie szkody

Szkodę należy zgłaszać ubezpieczycielowi niezwłocznie. Jaki jest czas maksymalny zgłoszenia szkody można znaleźć w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia firmy z którą podpisaliśmy stosowną umowę. Zaniedbanie tej czynności w określonym terminie doprowadzi do braku uznania szkody i braku wypłacenia odszkodowania. Firmy ubezpieczeniowe określają ten czas niezwłocznie bądź po 24, 48 godzinach, a niektóre firmy dają czas nawet do siedmiu dni. W przypadku kradzieży samochodu ten czas jest krótszy i w większości firm określany niezwłocznie. Doradcy proponują, by zrobić to najszybciej jak to możliwe, a to z dwóch powodów. Po pierwsze samochód nie ma możliwości ulec dalszemu uszkodzeniu, a po drugie szybciej otrzymamy odszkodowanie.

Zgłoszenie szkody – jakie dokumenty przygotować?

Przed zgłoszeniem należy przygotować sobie następujące dane:

  • dane osobowe właściciela samochodu
  • dane osobowe kierowcy
  • numer rejestracyjny pojazdu
  • czas, miejsce i okoliczności zdarzenia
  • numer polisy AC.

Udostępnienie dodatkowych dokumentów

Ubezpieczyciel w późniejszym terminie wymaga wypełnienia przez ubezpieczonego klienta oświadczenia i potrzebnych formularzy. Zdarza się, że ubezpieczyciel potrzebuje innych dokumentów, które pozwalają na stwierdzenie wielkości szkody. Coraz więcej firm wprowadza usługę oględzin samochodu metodą online za pomocą aplikacji, którą trzeba zainstalować wcześniej na smartfonie lub tablecie i wykonywać polecenia generowane przez aplikację. Jest to forma zamienna wobec przyjazdu osoby, która ogląda i ocenia szkodę.

Kolejne kroki

Oczywiście samochód od razu możemy odstawić do warsztatu samochodowego, który możemy wybrać zupełnie samodzielne. Należy pamiętać, by potrzebne naprawy rozpocząć dopiero po wyrażeniu na to zgody przez ubezpieczyciela. Po ustaleniu przez ubezpieczyciela wysokości odszkodowania i wyrażeniu zgody na taką kwotę przez klienta, następuje wypłata odszkodowania. Może to być forma rozliczenia:

  • bezgotówkowego – rozliczenia dokonuje bezpośrednio ubezpieczyciel z warsztatem wykonującym usługę naprawy

lub

  • gotówkowego – ubezpieczyciel wypłaca na konto bezpośrednio poszkodowanemu, który samodzielnie rozlicza się z warsztatem samochodowym.