• Likwidacja szkód OC/AC
  • Rozliczenia bezgotówkowe
  • 509 649 333 ul. Chełmońskiego 260, Kraków
  • 502 485 082 ul. Balicka 117, Kraków

Likwidacja
szkody OC/AC

Powrót do listy wpisów

Podczas standardowej eksploatacji pojazdu, bardzo często zdarzają się odpryski lakieru i zarysowania. Aby zachować estetykę wyglądu samochodu, można zastosować dodatkowe zaprawki i lakiery. Trzeba tylko… znać kod lakieru, jakim został pokryty nasz pojazd. Odkrycie tego szyfru może nie być prostym zadaniem, podpowiadamy więc, jak łatwo odnaleźć informacje dotyczące lakieru.

Zacznij od odszukania tabliczki znamionowej

Tabliczka znamionowa informuje właściciela pojazdu o podstawowych parametrach maszyny. Na niej to również zawarty jest fabryczny numer lakieru, tzw. kod OEM. Problematyczne może być jednak znalezienie elementu – producenci pojazdów mogą umieścić tabliczkę w różnych miejscach. Zwykle  instalowane są pod klapą wlewu paliwa, pod maską, w bagażniku lub na drzwiach kierowcy.

Po zlokalizowaniu tabliczki, odszyfrowanie kodu lakieru jest już stosunkowo proste. Każdy producent ma jednak indywidualny system zapisu barwy lakieru, przez co warto zapoznać się z terminologią stosowaną przez markę. Przykładowo:

  • Mercedes wykorzystuje trzycyfrowy kod,
  • pojazdy marki BMW opatrzone są pełną nazwą koloru lakieru na tabliczce znamionowej,
  • auta marki Volkswagen zawierają kod rozpoczynający się od litery „L”. Aby sprawdzić typ lakieru, trzeba sprawdzić szyfr w udostępnianym przez producenta kluczu kolorów,
  • dystrybutor aut Renault stosuje z kolei pięcioznakowe kody.

Kod lakieru z numeru VIN – bardziej zaawansowany sposób

W przypadku braku tabliczki znamionowej (lub jej nieczytelności) można spróbować znaleźć kod lakieru również w numerze VIN. Jest to szyfr identyfikacyjny, kodujący najistotniejsze informacje dotyczące każdego pojazdu. Kod składa się z 17 znaków i 3 segmentów. Posiada on informacje odnośnie danych producenta, numeru seryjnego pojazdu, roku produkcji, a także kod zastosowanego do malowania karoserii lakieru.

Sprawdzenie koloru po numerze VIN jest trudniejszym zadaniem. W zależności od producenta można spotkać się z indywidualnym typem zapisu tej informacji, odnoszącym się do konkretnej palety barw wykorzystywanych w firmie. Najprostszym rozwiązaniem jest wizyta w autoryzowanym serwisie marki, który pomoże odczytać numer VIN.

Niektóre strony internetowe proponują uzyskanie kodu lakieru na podstawie numeru identyfikacyjnego. Nie jest to jednak polecane rozwiązanie, bowiem informacje dotyczące kodów VIN dostępne do ogólnego użytku mogą być wybrakowane. Lepiej skorzystać z pewniejszego źródła, jakim jest serwis marki.

Czy kod lakieru jest w ogóle potrzebny?

To pytanie zadają sobie mniej doświadczeni kierowcy. Przecież kolor lakieru można dokładnie ocenić wzrokiem, teoretycznie więc nie potrzeba dokładnego kodu przy zakupie zaprawki. Niestety jest to mylące stwierdzenie.

O ile ludzkie oko potrafi rozpoznać barwę, z jej odcieniem może być problem. Producenci pojazdów stosują swoje oznaczenia, które identyfikują kolor oraz właśnie jego odcień. Przykładowo, w samochodach marki Peugeot stosowane są 3 kody zapisu czarnego lakieru: EXL, EXY i EXLD. Każdy odcień nieco różni się od siebie, ich mieszanie więc może przynieść negatywny efekt wizualny.