17.09.2021
Jak przygotować samochód do zimy?
Pielęgnacja i konserwacja samochodu
Porady eksploatacyjne
17.09.2021
Pielęgnacja i konserwacja samochodu
Porady eksploatacyjne
Co prawda wciąż jeszcze panuje astronomiczne lato, a do zimowego sezonu nadal wydaje się być daleko, jednak już teraz warto zacząć zastanawiać się nad przygotowaniem pojazdu. Wrześniowa pogoda może pierwszymi przymrozkami zasygnalizować, że zbliża się okres niezwykle trudny dla samochodu. Dlatego warto odpowiednio wcześnie sprawdzić kilka aspektów, aby w trakcie zimy uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek. Co możemy zrobić już teraz?
Przed nadchodzącymi mrozami dobrze jest sprawdzić stan płynu do spryskiwaczy, chłodniczego i hamulcowego.
W ciepłym okresie najczęściej dolewamy letni płyn do spryskiwaczy, który przy temperaturach ujemnych może ulec zamarznięciu. Choć wielu kierowców uznaje, że nie jest to tak istotny problem, warto dodać, że ciecz znajduje się w bloku silnika, zatem zwiększenie jej objętości wskutek zamarzania może doprowadzić do jego rozerwania!
Po wakacjach warto także sprawdzić poziom płynu chłodniczego i uzupełnić ewentualny ubytek cieczy. Dobrze jest skontrolować też układ hamulcowy. Płyn w nim zawarty jest silnie higroskopijny, w przypadku więc nieszczelnego układu będzie pochłaniał wilgoć z otoczenia i może wywołać kłopoty z hamowaniem! Dlatego warto gruntownie sprawdzić układ i wyeliminować wszystkie usterki.
Akumulator i alternator są jednymi z najważniejszych podzespołów w pojeździe w trakcie zimy. To one odpowiedzialne są za utrzymanie energii elektrycznej. Ich usterki najczęściej powodują problemy z odpaleniem pojazdu.
Przed chłodnym sezonem warto więc sprawdzić działanie akumulatora i alternatora. Najlepiej pojechać na stację diagnostyczną, gdzie można będzie przeprowadzić profesjonalne pomiary. Napięcie baterii da się też sprawdzić samodzielnie wykorzystując miernik. Jeśli wskazania będą niższe od 12 V, konieczne będzie doładowanie akumulatora. Gdy sytuacja się powtórzy, najlepiej skontaktować się z serwisem, ponieważ może to być wada baterii.
Jeśli podczas sezonu wakacyjnego jeździliśmy na ogumieniu letnim, wymiana raczej jest koniecznością. Takie ogumienie nie tylko powoduje poważny problem z utrzymaniem kontroli pojazdu na ośnieżonej i oblodzonej drodze. Stwarza również realne zagrożenie dla innych użytkowników.
Warto jednak dodać, że opony należy wymieniać w odpowiedni sposób. Przede wszystkim warto dobierać ogumienie dostosowane do zimowych warunków, które ma jeszcze minimum kilka milimetrów bieżnika. Przetarte opony znacznie gorzej poradzą sobie z zimowymi przeszkodami na drodze.
Istotny jest także czas wymiany. Jeśli prognozy pogody wskazują na ciepłą jesień, warto pozostać przy letnim ogumieniu. Zimowe ogumienie nie jest dostosowane do wysokich temperatur, a bieżnik szybciej ulega wtedy zużyciu. Jeśli jednak wystąpią przymrozki, warto zdecydować się na wymianę.