• Likwidacja szkód OC/AC
  • Rozliczenia bezgotówkowe
  • 509 649 333 ul. Chełmońskiego 260, Kraków
  • 502 485 082 ul. Balicka 117, Kraków

Likwidacja
szkody OC/AC

Powrót do listy wpisów

 

Jednym z podstawowych zabiegów, który upiększa wygląd estetyczny pojazdu jest jego lakierowanie. W przypadku starszych modeli może ono wydawać się kosztownym wydatkiem, choć w niektórych przypadkach opłaca się przeprowadzić ten proces i odświeżyć powierzchnię karoserii. Koszty wynikają głównie ze stopnia skomplikowania zabiegu – składa się on z kilku etapów, które kosztują sporo nakładu pracy, czasu oraz materiału. Jak wykonuje się lakierowanie pojazdu od podstaw?

Po pierwsze czyszczenie i uzupełnianie ubytków

Przed właściwym lakierowaniem należy przeprowadzić najważniejszy etap – czyszczenie pojazdu. Procedurę należy rozpocząć od standardowego dokładnego wymycia powierzchni wodą. W przypadku, gdy chcemy pokryć lakierem jedynie niektóre elementy karoserii, pozostałe można wymontować lub zabezpieczyć przed przeprowadzeniem operacji.

Jeśli naszym celem jest nałożenie powłoki lakierniczej na starą nawierzchnię, przed farbowaniem należy dokładnie wypolerować poprzednią warstwę. Gdy nowy lakier ma w pełni zastąpić starą powłokę, należy dokładnie usunąć poprzednią za pomocą papieru ściernego, a następnie ponownie umyć pojazd i odtłuścić powierzchnię.

Podkład? Lakier bazowy, czy bezbarwny? Jak je stosować?

W sytuacji, gdy chcemy zamienić starą powłokę lakierniczą na nową, przed przystąpieniem do nakładania barwnika przyda się podkład. Jego zadaniem jest wyrównanie powierzchni, zamaskowanie ubytków i defektów w powierzchni blachy oraz lepsze zespojenie następnie nakładanych warstw. 

W przypadku, gdy wstępne czynności zostały przeprowadzone, można przejść do nakładania lakieru bazowego. To powłoka, która odpowiada za kolor pojazdu. Kolor bazowy obecnie dopasowywany jest techniką komputerową do odcieni, które standardowo stosowane są w salonach samochodowych. Przy nakładaniu lakieru warto przede wszystkim zwrócić uwagę na jego równomierne rozłożenie, dzięki temu barwa będzie miała jednolity wygląd.

Ostatnim składnikiem powłoki jest lakier bezbarwny. Stanowi on izolację bazowej powłoki od zewnętrznych czynników, a także uszkodzeń mechanicznych, które mogą powstać na etapie eksploatacji. Nakłada się go na osuszoną powierzchnię elementów karoserii.

Wydobywanie połysku poprzez polerowanie

Ostatnim etapem przygotowania powierzchni lakierniczej jest końcowe szlifowanie i polerowanie. To proces, który umożliwia przygotowanie gładkiej powierzchni o odpowiednim połysku. Zwykle polerowanie przeprowadza się zaczynając od materiałów ściernych o większej gradacji, przechodząc stopniowo do tych mniejszych.

Do przeprowadzenia tego zabieg można wykorzystać specjalne pasty, papier ścierny oraz tarcze szlifierskie. W przypadku przeprowadzania procesu w warunkach domowych należy zachować szczególną ostrożność, gdyż nieodpowiednie przeprowadzenie tego procesu może skutkować przebarwieniami, nierównomiernym połyskiem, a nawet ryzykiem przebicia się do warstwy lakieru bazowego.

 

Lokalizacje