• Likwidacja szkód OC/AC
  • Rozliczenia bezgotówkowe
  • 509 649 333 ul. Chełmońskiego 260, Kraków
  • 502 485 082 ul. Balicka 117, Kraków

Likwidacja
szkody OC/AC

Powrót do listy wpisów

Myśląc o zmianie opon sezonowych, najwięcej kontrowersji budzi jeżdżenie zimą na oponach letnich. Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że jest to niebezpieczne, dlatego pilnujemy, aby zimą ogumienie naszego pojazdy było odpowiednio dobrane. Co jednak w sytuacji, gdy chcemy jeździć na oponach zimowych latem? To również nie należy do najlepszych pomysłów, tłumaczymy dlaczego.

Różnice między oponami letnimi a zimowymi

Różnice między oponami letnimi, a zimowymi są znaczące i możemy zaobserwować je na wielu płaszczyznach. Opony letnie mają przede wszystkim twardszą mieszankę gumową, która zapewnia dobrą przyczepność i wytrzymałość w cieplejszych warunkach (powyżej 7°C). Przy wyższych temperaturach twardsza guma lepiej współpracuje z nawierzchnią, co poprawia trwałość opony i jej osiągi. Natomiast opony zimowe wykonane są z miększej gumy, która zachowuje elastyczność nawet w niskich temperaturach. Dzięki temu zapewniają lepszą przyczepność na śniegu, lodzie i mokrej nawierzchni w zimie.

Opony letnie mają płytszy bieżnik z mniej agresywnymi rowkami, co pozwala na lepszy kontakt z suchą lub mokrą nawierzchnią w cieplejszym okresie. Są również zaprojektowane z myślą o szybszym odprowadzaniu wody, co zmniejsza ryzyko akwaplanacji, czyli utrata przyczepności opony podczas jazdy po nawierzchni pokrytej wodą. Za to opony zimowe charakteryzują się głębszym bieżnikiem i licznymi rowkami oraz nacięciami (tzw. lamelami), które zwiększają przyczepność na śniegu i lodzie, co wpływa na stabilność i skrócenie drogi hamowania w trudnych warunkach zimowych, w porównaniu do opon letnich.

Różnicę możemy również zauważyć w przyczepności. Opony letnie dobrze sprawdzają się na suchych i mokrych nawierzchniach w cieplejszych warunkach, ale nie zapewniają odpowiedniej przyczepności na lodzie i śniegu. W przeciwieństwie do opon zimowych, które zapewniają lepszą przyczepność na ośnieżonych i oblodzonych drogach oraz w niskich temperaturach. Ich specjalna konstrukcja umożliwia lepsze hamowanie w takich warunkach, niż gdybyśmy jechali na oponach letnich.

W końcu – kwestie bezpieczeństwa, które w poruszaniu się samochodem są najważniejsze. Opony letnie poniżej 7°C tracą swoją elastyczność i nie oferują odpowiedniej przyczepności, co może prowadzić do wydłużenia drogi hamowania. Natomiast opony zimowe są bezpieczniejsze w zimowych warunkach, ponieważ oferują lepszą przyczepność na śniegu, lodzie i w niskich temperaturach.

Przepisy dotyczące jazdy na oponach zimowych latem

W Polsce nie ma przepisów, które regulowałyby wymianę opon. Oznacza to, że pod względem prawnym nie ma żadnych przeciwwskazań, aby jeździć na oponach zimowych latem, jednak trzeba zdawać sobie sprawę, że jest to niebezpieczne ze względu na właściwości opon. Nie zmieniając ogumienia swojego pojazdu na sezon letni zagrażamy nie tylko sobie i przewożonym przez nas pasażerom, ale również innym uczestnikom ruchu drogowego.

Przepisy dotyczące opon w Europie

W krajach Europejskich najwięcej regulacji dotyczy zmiany opon na zimowe. Jeśli chodzi o opony letnie, tutaj główną zasadą jest zmiana ogumienia, gdy temperatura przekroczy 7°C.

W niektórych krajach, chociaż brak opon letnich w sezonie letnim nie jest bezpośrednio karany, w razie kontroli drogowej, policja może nałożyć mandat za brak przystosowania pojazdu do warunków drogowych. Na przykład w Niemczech, Szwajcarii i Austrii, jeśli opony nie zostaną zmienione na letnie, a warunki na drodze wymagają ich używania, grozi mandat za brak odpowiednich opon.

W niektórych krajach jeśli dojdzie do wypadku, brak opon letnich w odpowiednich warunkach może wpłynąć na odpowiedzialność cywilną. Jeśli wypadek spowodowany przez brak opon letnich zostanie uznany za przyczynę wypadku, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania lub zmniejszyć wysokość odszkodowania, argumentując, że pojazd nie był odpowiednio przygotowany do warunków drogowych.

Wpływ jazdy na oponach zimowych latem na samochód

Jazda na zimowych oponach latem jest niebezpieczna, ale również może mieć negatywny wpływ na eksploatację samochodu. Opony zimowe, choć świetnie sprawdzają się w niskich temperaturach i na śliskich nawierzchniach, w cieplejszych warunkach mogą powodować kilka problemów.

Opony zimowe mają głębszy bieżnik i miększą mieszankę gumową, co poprawia przyczepność na śniegu i lodzie, ale w wyższych temperaturach prowadzi do ich szybszego zużycia. W lecie, kiedy nawierzchnia jest sucha i ciepła, opony zimowe zużywają się znacznie szybciej niż letnie, co skutkuje koniecznością ich wcześniejszej wymiany.

Opony zimowe nie są przystosowane do wysokich temperatur ze względu na swoje właściwości. Ich struktura sprawia, że na suchych i gorących nawierzchniach tracą elastyczność, co prowadzi do gorszej przyczepności. W konsekwencji samochód może mieć trudności z utrzymaniem stabilności na drodze, szczególnie podczas ostrego hamowania czy szybkich manewrów.

Miękkość gumy opon zimowych i ich specyficzny bieżnik będą sprawiały, że droga hamowania na suchym asfalcie będzie znacznie dłuższa w porównaniu do opon letnich.

Dodatkowo, jeżdżenie na oponach zimowych latem obciąża układ jezdny pojazdu, ponieważ te opony mają większy opór toczenia, co wpływa na wyższe zużycie części takich jak zawieszenie czy łożyska. Regularna jazda latem na zimowych oponach może to prowadzić do zwiększonych kosztów napraw.

Opony całoroczne jako alternatywa

Opony całoroczne to wygodna alternatywa dla opon letnich i zimowych, szczególnie w miejscach, gdzie pogoda jest łaskawa – zimy nie są surowe, a temperatury nie spadają drastycznie poniżej zera. Dzięki jednej parze opon przez cały rok, kierowcy nie muszą wymieniać ogumienia na każdy sezon, co pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Opony całoroczne oferują wystarczającą przyczepność zarówno w cieplejsze dni, jak i w warunkach zimowych, gdy śnieg czy lód występują rzadko.

Chociaż opony całoroczne stanowią komfortowy kompromis między oponami letnimi a zimowymi, nie są jednak idealnym rozwiązaniem. W rejonach z mroźnymi zimami czy obfitymi opadami śniegu ich wydajność może być niewystarczająca w porównaniu do jazdy na zimowych oponach. W takich przypadkach zimowe ogumienie zapewni znacznie lepszą przyczepność i bezpieczeństwo. Podobnie latem – w bardzo wysokich temperaturach, opony całoroczne mogą mieć gorszą wydajność niż opony letnie, zwłaszcza na suchej nawierzchni.